13 Juni, Newport. Rhode Island

13 juni 2009

Zaterdag 13 juni, Newport. Rhode Island

Vanmorgen gezellig ontbeten met Don en Jeanne, er was zelfs vers bruin brood voor ons gehaald, in twee verschillende soorten.

Na het ontbijt was het een uurtje rijden naar Newport, we konden de auto parkeren bij het strand. We zijn vandaar een Cliff Walk gaan lopen, heen en terug zo’n 7 mijl (niet te verwarren met mijl op zeven!) Er is een pad langs de zee, een aantal meters hoger, je loopt eigenlijk ook langs de achterkant van enorm grote achtertuinen van gigantisch grote villa’s.

De Rockefellers en Vandebilts b.v hebben daar begin 1900 een gigantisch landhuis gebouwd. Sommigen zijn echt kastelen, vreselijk lelijk en kitscherig. Het was prachtig, warm, zonnig weer, er waren vele andere wandelaars en soms moesten we over rotsen klimmen, maar het was heel goed te doen. En er waren mooie uitzichten.

Na de wandeling zijn we naar het centrum van Newport gereden en hebben we geluncht in een oud zeeman ontmoetingshuis. We kregen een chique eetkamer voor ons zelf, hele aardige bediening en een heerlijke sandwich. Op de eerste verdieping was een prachtige bibliotheek en een kleine kapel, helemaal gewijd aan de zeevaart. Heel apart, het adres hadden we gevonden in onze reisgids, er komen waarschijnlijk niet veel toeristen en het was een enorme tegenstelling met alle drukke eettentjes aan de jachthaven die er vlakbij lag.

We zijn heel even door een stukje winkelstraat gelopen, maar het was warm en overal druk.

Daarna zijn we doorgereden naar Portsmouth, waar we een Green animal Topiary garden hebben bezocht. Begin vorige eeuw is deze tuin aangelegd, met buxusstruiken in verschillende vormen geknopt, vooral van dieren. De dochter heeft deze hobby later voortgezet, zij was niet getrouwd, had geen kinderen en heeft de tuin en het huis nagelaten aan een stichting, die het nu openstellen voor bezoekers. Ook het huis konden we bezoeken, het is nog helemaal ingericht zoals de laatste bewoonster het heeft achtergelaten. Er was op de hele bovenverdieping een grote speelgoed verzameling uit 1910-1940. Heel verschillend. Tinnen soldaatjes, grote poppenhuizen, treintjes, poppen, spelletjes, kinderserviesjes. Van alles.

Het eten hebben we simpel gehouden vanavond en daarna zijn we nog even wezen shoppen bij Sears.