12 Juni naar Rehoboth Massachusetts

13 juni 2009 - Bourne, Massachusetts, Verenigde Staten

Vrijdag 12 juni, Sturbridge – Rehoboth / Newport (MA)

In het Best Days Inn motel in Sturbridge waar we overnacht hebben, konden we ook een continental breakfast gebruiken, makkelijk dus en snel. We waren voor 9.30 uur bij de ingang van een soort openlucht museum: Old Sturbridge Village, (OSV) We gingen als eerste bezoekers van vandaag naar binnen. Er zijn huizen en gebouwen uit New Engeland van tussen 1780 en 1830 her-opgebouwd en ingericht. Het museum is geopend in 1946. De eerste gebouwen waren al in de jaren 1930 neergezet. Het is opvallend dat de Amerikanen al vroeg de waarde van hun culturele geschiedenis wilden vastleggen voor het nageslacht.

Het geeft de tijd weer van de omslag van landbouw economie, waar ieder probeerde zijn eigen eten te verbouwen en kleding te maken naar een economie waar veel producten door gespecialiseerde groepen of bedrijven werden geproduceerd. Levensmiddelen, kleding landbouwwerktuigen enz. Dit was ook de tijd dat de steden groeiden.

Overal in OSV waren gidsen in kleding uit die tijd zeer bereidwillig om over die tijd te vertellen. Alles van toen wordt zeer oud genoemd, maar eind 18-de eeuw kwam de boel hier ook eigenlijk pas echt op poten. Behalve huizen van verschillende klassen, was er ook een bank, school (met één lokaal voor alle leerlingen van 6-18 jaar), smederij, schoenmaker, blik slager, winkel, kerk, houtzagerij, graan molen enz. het zat allemaal goed in elkaar. Gelukkig was het niet erg druk. We zitten wat dat betreft echt buiten het seizoen, de vakantie van begin mei is natuurlijk voorbij en het zomerseizoen begint pas echt als de scholen begin juli sluiten.

Nog een leuk voorval. Er waren ook groepen schoolkinderen. We waren in een stal waar ook klakoenen en een grote haan rondliepen. De kinderen kwamen voorzichtig de stal binnen. Een dun, lang, slungelig zwart meisje kwam twijfelend binnen en keek angstig naar de alleen maar grote haan die parmantig rondstapte. Toen de haan in haar richting kwam begon ze te krijsen “oh my god” en spurtte weg. Dat was lachen. Leek de eerste maal dat ze een kip zag anders dan op haar bord. Marja wist ook nog enkele dieren in het wild te spotten. Zie de foto van de “chipmonk”

Rond 13.00 uur zijn we vertrokken naar Pawtucket, waar de industriële revolutie in de VS eigenlijk gestart is. Een industriële linnen en katoen spinnerij, Old Slater Mill uit begin 1800 die met waterkracht werd aangedreven. We kregen een rondleiding, van opnieuw een verklede gids, De machines werden gedemonstreerd en je kreeg zo een goed beeld van hoe het toen was, compleet met uitbuiting van kinderen die vanaf 6 jaar mee werkten in de fabriek en vrouwen die minder betaald werden dan mannen, ondanks dat ze het zelfde werk deden.

Na dit bezoek was het nog een uurtje rijden naar onze volgende B&B, Gilbert’s Tree Farm, in Rehoboth. Bij Jeanny and Don, oudere mensen met een sfeervol huis, engels ingericht, van ruim 200 jaar oud! Het ligt een beetje buiten, met een bosachtige tuin, van alle gemakken voorzien.

We konden het weer probleemloos vinden met behulp van onze GPS. Daar hebben we al veel plezier van gehad. Op advies van Jeanny and Don hebben we heerlijk gegeten in een lokaal restaurant.