21 - 24 Juni Missisipi housboat trip

27 juni 2009 - Dubuque, Iowa, Verenigde Staten

Zondag, 21 juni; Dubuque

Vanmorgen vroeg ging weer de wekker: er moest opnieuw gevaren worden met de ballon. De drie mannen vertrokken weer om

5 uur. Toen zij onderweg waren, kregen ze een telefoontje dat de vlucht was afgelast vanwege regen die voorspeld was, maar omdat ze er al bijna waren, kon JB toch een kleine vlucht maken van ditmaal 15 minuten. De vlucht was ditmaal kort vanwege het wisselvallige weer. De piloot zag kans de ballon aan de kant van de weg neer te zetten. Daardoor kon de ballon droog worden opgevouwen op de weg en niet op het natte gras. Dat scheelt een hoop werk thuis. Een natte tent in de garage laten drogen gaat nog maar een ballon is véél te groot. Het verkeer werd wel 15min geblokkeerd maar voor een achterf weg gaf dat niet.

De mannen waren weer vroeg terug in Dubuque, zodat we gezamenlijk uitgebreid konden ontbijten.

Daarna was het opnieuw een huis vol mensen, ook Dana’s ouders kwamen, zij waren weer op de terugweg van één van hun dochters naar huis. (een rit van 8 uur, die zij graag onderbreken met een tussenstop in Dubuque).

Er werd een uitgebreide lunch klaargemaakt en iedereen hielp mee, dus het was opnieuw een hele drukte.

Na de lunch gingen er verschillende mensen naar huis en omdat het vaderdag was, wilde JB graag met zijn vader, schoonvader en Walter zijn nieuwe sauna uitproberen. Het gebouwtje op zich is nog niet helemaal klaar, maar de sauna werkt al wel. Het staat buiten achter in de tuin, maar is vanuit het huis en van de straat eigenlijk niet te zien. De sauna cabine heeft 2 grote ramen die op het bas uitkijken. Dat is tamelijk uniek. De sauna-ers bleven lang weg en wij dachten dat ze onderhand wel helemaal verweekt waren, maar ze bleken al enige tijd breeduit op het bijbehorende terrasje te zitten om af te koelen.

Dana’s ouders en de vader van JB, John, bleven slapen en iedereen ging weer op tijd naar bed.

Maandag, 22 juni: Dubuque – Alma (Wisconsin)

JB, Dana, en Walter gingen voor de ochtend nog naar kantoor om wat laatste werkzaamheden te doen voor ons vertrek. Walter kon een verslag uploadenp reislogger.

John ging zijn boot en visgerei in orde maken voor de komende dagen en Marja heeft de spullen bij elkaar gezocht.

Na de lunch arriveerde ook Chris, een goede vriendin van Dana die heel goed kan koken en alle menu’s en boodschappen voor de komende dagen had voorbereid. We zouden met twee auto’s gaan, alle bagage en alles wat verder nodig was werd in geladen. Het was buiten stik benauwd, zo’n 38 graden, dus iedereen liep te zweten als een otter. Dus nog even een snelle douche en toen vertrokken we richting Alma, in Wisconsin, zo’n 4 uur rijden. Onderweg werd er nog even gestopt bij een drive-in ijssalon Diary Queen. Kleine ijsjes bestaan hier niet, het is meteen een beker van bijna een halve liter.

We kwamen rond zes uur aan op de plaats van bestemming en brachten de spullen naar de House boat die voor ons klaar lag. De boot is 21 meter lang, heeft een voor-en achterterras, een bovendek, met trapje en glijbaan, vierslaapkamers, twee badkamers, een eet/zitgedeelte en een openkeuken met alle voorzieningen. Al onze spullen brachten we aan boord, in een mum van tijd had Chris het avondeten klaar, dat ze al helemaal voorbereid had. We hadden de eerste overnachting in het haventje, want de volgende morgen zouden we eerst instructie krijgen over hoe er gevaren moest worden en waar je allemaal op moet letten. We hadden wel alvast een instructie-video bekeken, zodat we een beetje op de hoogte waren.

Chris had ook twee enorm grote koelboxen(+/-350L) meegebracht, met heel veel eten en drinken. Er werden een aantal zakken ijs klonten gehaald, zodat alles zolang mogelijk koel zou blijven, want lang niet alles paste in de toch behoorlijke koel/vrieskast.

Dinsdag 23 juni: Mississippi

We hadden allemaal goed geslapen aan boord, de tweeling had zich wel af en toe laten horen, maar daar zijn we intussen wel aan gewend. Er werden her en der nog wat voorbereidingen getroffen en de booteigenaar kwam voor zijn vaar instructie, die toch anderhalf uur in beslag nam. JB werd benoemd tot kapitein, dus hij nam plaats achter het stuurwiel.

We voeren met “walrus snor, captain Art” als instructeur naar een soort lagune met een strandje om ankeren te oefenen . Ankeren gaat heel speciaal. De kapitein vaart recht op het strand af tot hij met de boeg vastloopt in het zand. Dan worden de linkse en rechter boegankers op het strand gegooid. De anker touwen zitten aan de achterkant van het schip vast. Dan wordt het anker onder 45 gr t.o.v. de lengte van het schip versleept tot dat het touw gespannen staat. Als laatste wordt aan de punt van de boeg met een extra lijn en een lange staaf die in het zand wordt gedraaid, vastgezet. Het schip ligt dan stevig verankerd in de stroom en de wind.

Chris zorgde voor alle maaltijden die zij tot in de kleinste details had uitgewerkt en die alle maal voortreffelijk smaakten. Daarnaast had ze ook nog allerlei hapjes gemaakt en zich helemaal op verschillende cocktails gestort, waarvoor zij ook alles had meegebracht. Ondanks die voorbereidingen bleek zij er ook geen problemen mee te hebben om nog spontane combinaties uit te proberen en zo vloeide de alcohol rijkelijk wat de sfeer steeds meer beïnvloedde. Wat denk je als je vroeg in de middag al aan de champagne zit met vers geperst frambozensap, in een plastic beker XL !!!

Dana was ’s morgens vroeg al het water in met de tweeling om hun nieuwe zwembanden uit te proberen, het water was van een heerlijke temperatuur en ze vonden het geweldig. Er waren nog wat meer mensen op het water, met hun eigen boten, maar het was absoluut niet druk en we vermaakten ons prima. De tweeling hield ons natuurlijk ook lekker bezig, we stuurden Dana ’s middags naar bed, zodat ze een beetje bij kon slapen. Buiten was het nog steeds behoorlijk warm, maar we hadden natuurlijk airco aan boord, dus binnen was het prima uit te houden.

’s Avonds ging iedereen weer op tijd naar bed, Chris en ik bleven langer op, werden eerst door de muggen naar binnen verjaagd, maar laat op de avond bleek er een prachtige sterrenhemel te zijn en zijn we nog even op het dek gaan zitten, met heel veel vuurvliegjes om ons heen en hoorden we hier en daar een vis in het donker uit het water op springen.

De boot is werkelijk van alle gemakken voorzien. Voor de kapitein, boordradio voor communicatie met de thuishaven, de sluiswachter, en geval van calamiteiten. Er is een permanente generator voor net spanning. Een grote airco. Groot gasfornuis met oven, magnetron. Grote ijskast met vriesgedeelte en grote boiler. Er zijn 2 badkamertjes met douche wastafel en toilet. Werkelijk ongelooflijk.

Woensdag, 24 juni: Mississippi

We werden vroeg gewekt door een heen en weer rennende John en JB: de motorboot van John die hij meegebracht had om mee te gaan vissen en die achter onze boot lag aangemeerd was bijna helemaal gezonken. Hij was lek, dat was blijkbaar bekend, maar zou geen probleem moeten zijn. Na veel gedoe hadden ze het ding aan de kant en werd en gehoosd. Er bleek een tweede lek te zijn, dus om van uit die boot te vissen dat kon vergeten worden. Eerst kregen we van Chris allemaal en Bloody Mary, in maat XL en dat voor het ontbijt. Die van mij heb ik al snel aan John gedoneerd voor de schrik vanwege zijn boot, want zo vroeg aan de alcohol dat leek me niet echt gezond en hij lust er wel pap van….. We gingen terug naar het haventje, om de boot van John terug te brengen, nieuw ijs voor de koelers te halen, de water tank bij te vullen en daarna een andere stek op te zoeken. We kwamen bij een breed stuk van de rivier dat een meer lijkt het wordt lake Peppin genoemd , daar zijn vanaf onze boot een aantal vispogingen gedaan en daarna hebben we een leuk klein ministrandje gevonden en daar voor deze nacht aangelegd.

Het strandje is echt heel erg mini en verder is er niemand. We hebben weer heerlijk gegeten, met een dessert uit de oven, vol vers fruit,

geweldige steaks op de barbecue, verse groene asperges. De mannen hebben nog zitten vissen en best aardig wat gevangen, of we het ook gaan eten is nog niet helemaal duidelijk. We kunnen het op deze manier nog wel even uit houden, de boot moet vrijdagmiddag terug , dus we kunnen er nog even van genieten!!

Vrijdag 27 Juni zijn we s'avonds teruggekomen in Dubuque.

Zaterdag morgen gaan we naar een bekende in Illenois en in de middag rijden  we naar het noorden naar Chicago.

Daar blijven we tot dinsdag morgen om dan terug te vliegen naar Amsterdam waar we op woensdag morgen aankomen .

Mogelijk is dit de laatste mogelijkheid om berichten te uploaden tijdens onze reis.

In dat geval wordt de log na thuiskomst ge-update

1. Bert:
    29 juni 2009
    Hallo Globetrotters,

Tsjonge,tsjonge wat een verhalen zeg ik begin toch een beetje jaloers te worden op jullie vakantie belevenissen.

Geniet er nog even van, en voor later een goede terug reis gewenst.

Groetjes,
    Bert Jacobs