15 Juni Cape Cod, Massatusets

16 juni 2009 - Dubuque, Iowa, Verenigde Staten

Maandag 15 Juni Bourne / Cape Cod.

Na het ontbijt gingen we op ons gemak richting Cape Cod, het was een uur rijden en halverwege stopten we bij een Visitor centrum waar wat uitleg te zien was over de omgeving.

Oorspronkelijk bestond de vegetatie uit bossen tot aan de kust. Toen de eerste engelsen zich in deze omgeving vestigden, was er veel hout wat ze konden gebruiken om huizen van te bouwen en als brandhout, dat op deze manier gratis voor handen was.

Ze hadden er toen nog geen idee van dat wind en zee nu vrijspel kregen op de zandduinen en binnen een mum van tijd verwaaide er veel land. Nu probeert men met herbeplanting deze schade van toen, die nog steeds veel gevolgen heeft op de natuur, een beetje te beperken. In de ijdele hoop dat er ooit weer bomen zullen groeien in dit gebied.

Cape Cod is het uiterste puntje van dit maanvormig schiereiland, wij brachten een aantal uren door in Provincetown, vlak bij de Cape (kaap). Provincetown is een soort Zandvoort en omdat het nog geen hoogseizoen is, was het best te doen. Het plaatsje is erg geliefd bij kunstenaars, artiesten, homo’s en andere bijzondere figuren. We waren ook al gewaarschuwd door onze gastheer en niet voor niets, want we kwamen de bekendste straat nog niet in, of we liepen al twee enorm erge travestieten tegen het lijf.

Er waren heel veel winkeltjes, galerietjes, restaurantjes, andere gekke tentjes, maar een beetje kermisachtig was het ook, dus een aantal uren vonden wij genoeg.

We hadden een heerlijke lunch bij een eenvoudige Portugese Bakery, aanbevolen door de reisgids. Met deze gids hebben we al zoveel leuke eetplekjes  gevonden die je anders waarschijnlijk voorbij zou zijn gegaan, dus meestal kijken we eerst in het boek als we op zoek zijn. Na nog een kijkje bij de haven zijn we op ons gemak terug gereden, via een winkel centrum nog een keer naar het zelfde visrestaurant van gisteravond, waar het nu een heel stuk minder druk was.

Walter wilde graag nog één keer Clam chowder, een romige soep met kleine stukjes aardappel en schelpdieren, echt een delicatesse van deze streek. Ook wordt hier heel veel kreeft gevangen en gegeten, echt van die grote beesten op één bord hoor! Walter koos voor een soort broodje met kreeftsalade. Marja had gegratineerde kabeljauw met geroosterde groente, ook heel erg lekker en vers gevangen vandaag (de vis dan natuurlijk).

Vanavond gaan we onze tassen her-inpakken, want dinsdag vliegen we vanuit Boston, via Chicago naar Dubuque. Het deel van onze reis met z’n tweetjes is voorbij. We hebben zoveel verschillende dingen gezien en meegemaakt. Het was een eenorme belevenis. Het volgende deel van de vakantie zal heel anders zijn.  We kijken er naar uit.

1. Lotte:
    16 juni 2009
    Hi folks,
    Zo te lezen vermaken jullie je nog uitstekend! Leuke foto's ook.
    Veel succes met de reis naar Dubuque en groeten aan JB, Dana, M&M vanuit een regenachtig Nederland.
    xx
  2. Karen:
    16 juni 2009
    Leuke verhalen en veel gezien!
    Wij vliegen morgen naar Zweden, nog een fijne vakantie en de groetjes aan Dana, JB en de kindertjes,
    Liefs Karen
  3. Katarina & Michael:
    17 juni 2009
    Hi cousins,

You sure look like you have a very good time in US. Hope you tried their Lobsters as well in Cape Cod (I can not understand all of your menu!!), mmmm,still can taste it. We raise our glasses to you as we are going to celebrate Midsummer with your father and sister and her husband ! We all wish you a pleasent journey all the way and say "skål" for your wonderful trip !!
  4. Rita en Jan Hoogerboord:
    18 juni 2009
    hallo Marja en Walter, we volgen jullie reis via het verslag met grote interesse. Mooie en leuke plaatsen en mensen en..lekker etenwat wil je nogmeer Nu gaan jullie naar JB en familie breng onze groeten over en een fijne voortzetting van de vakantie tz